Thaiihdc.org

  • เพิ่มขนาดตัวอักษร
  • ขนาดตัวอักษรปกติ
  • สดขนาดตัวอักษร
Thaiihdc.org

การจัดอันดับมหาวิทยาลัยโลก รายสาขา

พิมพ์ PDF
มหาวิทยาลัยในไทยที่ได้รับการจัดอันดับได้แก่ Chulalongkorn University (CU), Mahidol University (MU), Chiang Mai University (CMU), King Mongkut’sUniversity of Technology Thonburi (KMUTT), Thammasat University (TU), King Mongkut’s Institute of Technolgy Ladkrabang (KMITL), King Mongkut’s University of Technology North Bangkok (KMUTNB), Kasetsart University (KU), Prince of Songkla University (PSU) และ Khon Kaen University (KKU)

การจัดอันดับมหาวิทยาลัยโลก รายสาขา

รศ. ดร. มงคล รายะนาคร ส่ง อีเมล์ มาดังต่อไปนี้

เมื่อวันที่ 26 กุมภาพันธ์ 2557 มีการประกาศผลการจัดอันดับมหาวิทยาลัยโลกใน 30 สาขาวิชาโดยสำนักจัดอันดับ QS Quacquarelli Symonds Ltd. ที่เรียกว่า QS World University Rankings by Subject 2014 ปรากฏว่าประเทศในกลุ่มอาเซียน (ASEAN) ที่มีมหาวิทยาลัยได้รับการจัดอันดับมี 5 ประเทศ คือ สิงคโปร์ มาเลเซีย ไทย อินโดนีเซีย และฟิลิปปินส์

มหาวิทยาลัยในสิงคโปร์ที่ได้รับการจัดอันดับได้แก่ National University of Singapore (NUS), Nanyang Technological University (NTU) และ Singapore Management University (SMU)

มหาวิทยาลัยในมาเลเซียที่ได้รับการจัดอันดับได้แก่ University Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi MARA ((UiTM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Multimedia University (MMU), International Islamic University Malaysia (IIUM) และ Universiti Teknologi Petronas (Petronas)

มหาวิทยาลัยในไทยที่ได้รับการจัดอันดับได้แก่ Chulalongkorn University (CU), Mahidol University (MU), Chiang Mai University (CMU), King Mongkut’s University of Technology Thonburi (KMUTT), Thammasat University (TU), King Mongkut’s Institute of Technolgy Ladkrabang (KMITL), King Mongkut’s University of Technology North Bangkok (KMUTNB), Kasetsart University (KU), Prince of Songkla University (PSU) และ Khon Kaen University (KKU)

มหาวิทยาลัยในอินโดนีเซียที่ได้รับการจัดอันดับได้แก่ University of Indonesia (UI) และ Bandung Institute of Technology(ITB)

มหาวิทยาลัยในฟิลิปปินส์ที่ได้รับการจัดอันดับได้แก่ University of the Philippines (UP)

เมื่อพิจารณาดูอันดับของมหาวิทยาลัยโลกในกลุ่มอาเซียนเปรียบเทียบกับ Top 3 ของโลก ในแต่ละสาขา ปรากฏผลดังนี้

Philosophy : 1 New York U (NYU), 2 U of Oxford, 3 U of Pittsburgh, 101-150 NUS

Modern Languages : 1 U of Oxford, 2 U of Cambridge, 3 Harvard U, 10 NUS, 51-100 UM, 101-150 NTU, 151-200CU=IIUM, 201-250 UKM=UiTM=UTM=NTU, 251-300 PSU=SMU

History : 1 U of Cambridge, 2 U of Oxford, 3 Harvard U, 40 NUS

Linguistics : 1 Massachusetts Institute of Technology (MIT), 2 U of California, Los Angeles (UCLA), U of Edinburgh, 16 NUS, 42 NTU

English Language & Literature : 1 U of Oxford, 2 U of Cambridge, 3 Harvard U, 17 NUS, 46 NTU

Computer ScienceInformation Systems : 1 MIT, 2 Stanford U, 3 Carnegie Mellon U, 9 NUS, 21 NTU, 51-100 USM=UM, 101-150 SMU, 151-200 UTM=UPM=MMU=ITB, 251-300 CU, 301-400 KMUTNB=KMITL=UI

Engineering - Chemical : 1 MIT, 2 U of California, Berkeley (UCB), Stanford U, 5 NUS, 25 NTU, 51-100 CU=USM=UM, 101-150 UTM, 151-200 UPM=Petronas

Engineering - Civil & Structural : 1 MIT, 2 U of Illinois at Urbana-Champaign, 3 The University of Tokyo, 7 NUS, 21 NTU, 51-100 USM, 101-150 KMUTT=CU=UTM=UKM=UPM, 151-200 UM

Engineering – Electrical & Electronic : 1 MIT, 2 U of Stanford, 3 UCB, 6 NUS, 10 NTU, 51-100 UM, 101-150 USM=UKM=UPM=UTM, 151-200 CU, 201-250 ITB, 251-300 KMUTT=KMITL, 301-400 KMUTNB=CMU

Engineering – Mechanical, Aeronautical & Manufacturing : 1 MIT, 2 Stanford U, 3 UCB, 6 NUS, 12 NTU, 51-200 UM=USM, 101-150 CU=UKM=UPM=UTM

Medicine : 1 Harvard U, 2 U of Oxford, 3 U of Cambridge, 101-150 MU=CU, 151-200 UM, 201-250 CMU=UKM, 251-300 USM, 301-400 KKU=TU=UI

Biological Sciences : 1 Harvard U, 2 U of Cambridge, 3 MIT, 17 NUS, 51-100 NTU, 101-150 CU, 201-250 MU=USM, 251-300 UPM, 301-400 UM=UKM

Psychology : 1 Harvard U, 2 U of Cambridge, 3 U of Oxford, 25 NUS, 45 NTU

Pharmacy & Pharmacology : 1 Harvard U, 2 U of Oxford, 3 University College London (UCL), 12 NUS, 49 MU, 51-100 USM, 101-150 CU=UM, 151-200 UPM=UKM

Agriculture & Forestry : 1 U of California, Davis, 2 Wageningen U, 3 Cornell U, 48 KU, 51-100 UPM, 101-150 CMU=PSU, 151-200 UP

Physics & Astronomy : 1 MIT, 2 Harvard U, 3 U of Cambridge, 42 NUS, 51-100 NTU, 251-300 UM=UKM, 301-400 USM=UPM

Mathematics : 1 Harvard U, 2 MIT, 3 U of Oxford, 13 NUS, 48 NTU, 101-150 UKM, 251-300 USM, 301-400CU=UPM=UTM=UM

Environmental Sciences : 1 UCB, Harvard U, ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology), 14 NUS, 28 USM, 51-100 NTU, 101-150 CU=UPM, 151-200 UM, 201-250 UTM, 251-300 KU=Petronas=UP, 301-400 CMU=KMUTT

Earth & Marine Sciences : 1 Harvard U, 2 U of Cambridge, 3 UCB, No ASEAN U ranked in this subject area

Chemistry : 1 MIT, 2 UCB, 3 U of Cambridge, 12 NUS, 44 NTU, 101-150 CU=USM, 201=250 UPM=UM, 251-300MU=UKM, 301-400 UTM

Materials Science : 1 MIT, 2 Stanford U, U of Cambridge, 6 NUS, 8 NTU, CU=151-200 UM=USM

Geography & Area Studies : 1 U of Oxford, 2 London School of Economics and Political Science (LSE), 3 U of Cambridge, 9 NUS, 151-200 UM=UKM

Statistics & Operational Research : 1 Stanford U, 2 MIT, 3 UCB, 7 NUS, 30 NTU, 151-200 SMU

Sociology : 1 Harvard U, 2 UCB, 3 UCLA, 17 NUS, 151-200 NTU

Politics & International Studies : 11 Harvard U, 2 U of Oxford, 3 LSE, 9 NUS, 35 NTU, 51-100 UKM

Law : 1 Harvard U, 2 U of Oxford, 3 U of Cambridge, 19 NUS, 101-150 SMU=NTU=UM=UKM

Economic & Econometrics : 1 Harvard U, 2 MIT, 3 LSE, 16 NUS, 51-100 NTU, 101-150 SMU=UPM, 151-200 UM=USM=UKM

Accounting & Finance : 1 Harvard U, 2 U of Oxford, 3 U of Cambridge, 12 NUS, 28 NTU, 51-100 SMU

Communication & Media Studies : 1 U of Wisconsin – Madison, 2 LSE, 3 UCB, 6 NUS, 35 NTU, 101-150 USM, 151-200CU=UPM

Education : 1 Institute of Education, London, 2 The University of Melbourne, 3 Harvard U, 14 NTU, 51-100 UPM=UM=UKM, 101-150 USM

สำหรับเกณฑ์การจัดอันดับครั้งนี้ ประกอบด้วย Academic Reputation (จากความเห็นของนักวิชาการกว่า 62,000 ราย) Employer Reputation (จากความเห็นของผู้จ้างงานบัณฑิตกว่า 27,00 ราย) และ Citations per paper & Hirsch index (จากฐานข้อมูล Scopus) ในสัดส่วนน้ำหนักที่เหมาะสมกับแต่ละสาขาวิชา

โดยรายชื่อมหาวิทยาลัยที่ได้รับการจัดอันดับ 1-200 ของโลกแยกตามสาขาวิชา สามารถดูได้ที่ลิงค์

http://www.topuniversities.com/subject-rankings

มหาวิทยาลัยที่ได้รับการจัดอันดับ 1-400 ของโลกสำหรับแต่ละประเทศ ดูได้ที่ลิงค์

http://www.topuniversities.com/subject-rankings/2014/country-reports

และ Subject Rankings 2014 Supplement (รวม Methodology ด้วย) download ได้ที่ลิงค์

http://www.topuniversities.com/student-info/qs-guides/qs-subject-rankings-2014-supplement-thank-you

ผมจึงขอส่งอีเมลเรื่องนี้มาถึงอาจารย์ เพื่อพิจารณานำลงบล็อกสภามหาวิทยาลัย ตามที่อาจารย์จะเห็นสมควรต่อไปด้วย จะขอบคุณยิ่ง

มงคล รายะนาคร

 

 

บันทึกนี้เขียนที่ GotoKnow โดย 

แก้ไขล่าสุด ใน วันเสาร์ที่ 15 มีนาคม 2014 เวลา 21:30 น.
 

ชีวิตที่พอเพียง : ๒๑๑๕. สวรรค์มีตา

พิมพ์ PDF

โครงการรับจำนำข้าว ที่ในที่สุดจะทำลายระบอบทักษิณ และอำนาจทางการเมืองของครอบครัวชิณวัตร ให้ล้มครืนลง    น่าจะเป็นคติสอนใจคนได้    ให้เห็นว่า “ซื่อกินไม่หมด คดกินไม่นาน”

ร. ๖ เคยมีพระราชนิพนธ์โคลงคติชีวิตไว้ ตอนหนึ่งว่า สุจริตคือเกราะบัง ศาสตร์พ้อง โคลงบทนี้ผมท่องได้ทั้งบท และยึดเป็นคติในการดำเนินชีวิต     อ่านโคลงกลอนสอนใจ ได้ ที่นี่ แต่เขาพิมพ์คำว่าเกราะผิดเป็นเกาะ

 

มีคำสอนที่ผมยึดปฏิบัติว่า

“คุณอาจหลอกคนส่วนใหญ่ได้  แต่จะหลอกได้ไม่ทุกคน

คุณอาจจะหลอกคนทุกคนได้ในบางเวลา    แต่ไม่ตลอดไป”

ดังนั้น ความซื่อสัตย์ จริงใจ ไม่หลอกใคร    จึงเป็นแนวทางดำเนินชีวิตที่ดีที่สุด    มีความมั่นคงถาวร

เหตุการณ์ได้พิสูจน์แล้ว ว่าระบอบทักษิณเป็นระบอบที่หลอกลวง     เป็นระบอบที่สร้างขึ้น เพื่อสนองความบ้าอำนาจ ต้องการเป็นใหญ่ของคนคนเดียว

โดยเขาเก่งในระดับอัจฉริยะ    สามารถคิดและดำเนินการโครงการที่กอบโกยเงินทองก็ได้     กอบโกยคะแนนเสียงก็ได้     ประสบความสำเร็จในระดับเหลือเชื่อ

ความเก่ง + ความโลภ + ความชะล่าใจ ทำให้เขาคิดโครงการรับจำนำข้าวทุกเมล็ด     ที่เริ่มต้นก็หลอกลวงแล้ว     เพราะที่ทำ ขัดกับหลักการรับจำนำโดยสิ้นเชิง    แต่คนที่จะได้ประโยชน์ก็ตายใจ    ไม่คิดว่า นี่คือโครงการลวงโลก

นักวิชาการที่เห็นแก่บ้านเมือง ออกมาค้าน และสื่อสารสังคมมากมาย     แต่เขาก็ไม่สนใจ เพราะชะล่าใจว่าผู้คนจะหลงสนใจแต่ผลประโยชน์เฉพาะหน้า    ไม่รู้ว่าภายในโครงการได้สอดใส้กลโกง หรือคอรัปชั่น ไว้ทุกขั้นตอน

ในที่สุดก็หนีความจริงไม่พ้น     โครงการรับจำนำข้าวที่เต็มไปด้วยความทุจริต     และละเลยผลเสีย ระยาวที่จะเกิดแก่อุตสาหกรรมข้าวไทย     ก็กลายเป็นหอก วกกลับมาทิ่มแทงระบอบทักษิณ     เปิดโปงความ ชั่วร้ายของทักษิณและบริวาร

เมื่อบาปของโครงการรับจำนำข้าว ผสมโรงกับบาปจาก ร่าง พรบ. นิรโทษกรรมฉบับสุดซอย     หายนะก็มาถึงระบอบทักษิณ

นี่คือตัวอย่างของเคราะห์กรรมที่ตามทัน ผู้ดำรงชีวิตด้วยความโลภ ทะเยอทะยานไม่สิ้นสุด     ไม่เห็นคุณค่าของความพอเพียง     ผสมกับการยึดแนวทางทุจริตชั่วร้าย

เป็นเคราะห์กรรมที่เกิดจากความเก่งในระดับอัจฉริยะ    ทำให้เหลิง    และหลงคิดว่าคนอื่นตามไม่ทัน ไม่รู้เท่าทัน

แต่ …. สวรรค์มีตา

 

 

วิจารณ์ พานิช

๑๓ ก.พ. ๕๗

 

 

 

 

บันทึกนี้เขียนที่ GotoKnow โดย 

แก้ไขล่าสุด ใน วันเสาร์ที่ 15 มีนาคม 2014 เวลา 21:35 น.
 

ชีวิตที่พอเพียง : ๒๑๑๖. ไม่เชื่อนรกสวรรค์เทวดา

พิมพ์ PDF

บันทึกที่แล้ว ชื่อว่า สวรรค์มีตา     อาจทำให้คนคิดว่าผมเชื่อในนรกสวรรค์เทวดา     จึงขอบันทึกต่อ ว่าผมไม่เชื่อเรื่องนี้    โดยได้รับการสั่งสอนในครอบครัวมาตั้งแต่ชั้นปู่     ที่ไม่เชื่อเรื่องความศักดิ์สิทธิ์และของขลัง    เราถือเป็นเรื่องเหลวใหล และหลอกลวง

แต่เราเชื่อในสัจธรรม  “ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว”    และเชื่อในหลักการ “ตนเป็นที่พึ่งแห่งตน”    และเมื่อผมโตขึ้น ผมเชื่อในการทำความดีช่วยเหลือผู้อื่น และในการมีชีวิตที่ทำประโยชน์ให้แก่สังคม

เมื่อพ่อแม่เห็นว่า ผมคงจะสอบเข้าเรียนหมอได้    ทั้งๆ ที่รู้ว่าเป็นภาระค่าใช้จ่าย     พ่อแม่ก็ส่งเสริม โดยบอกว่า “จะได้ช่วยเหลือคนอื่นได้”    คำสอนของพ่อแม่ที่ผมได้ มาจากคำสนทนาสั้นๆ    ไม่ได้มาจาก คำพร่ำสอน

คำสั้นๆ ที่กินใจของพ่อแม่ และคนที่ผมเคารพ ฝังอยู่ในใจไม่รู้ลืม    และเมื่อผมทำสิ่งเหล่านั้น ผมก็จะกระซิบบอกท่านในใจ ว่าผมได้ทำตามที่ท่านตั้งความหวังให้แล้วนะ

นรกสวรรค์เทวดาและมาร เป็นสมมติ ที่มนุษย์สร้างขึ้น    ภาษาวิชาการว่าเป็น construct    จะว่ามีจริงก็ได้ ว่าไม่มีก็ได้     ที่ผมเชื่อคือความซับซ้อน (complexity)    ที่เหนือสภาพ ขาว-ดำ  ถูก-ผิด  ดี-ชั่ว    ผมเชื่อว่าในขาวมีดำ ในดำมีขาว    และในบางบริบท ขาวเป็นดำ ดำเป็นขาว

ความสนุกในชีวิตยามชราของผมคือ เรียนรู้ความซับซ้อนเหล่านี้ และนำออกสื่อสารกับสังคม    โดยไม่ยืนยันว่าสิ่งที่ผมตีความจะถูกต้อง

สิ่งที่ซับซ้อนยิ่ง คือจิตใจของเราเอง     ผมเฝ้าฝึกฝนตนเองให้เข้าใจหรือมีทักษะในการอยู่กับ ความซับซ้อน (complexity) นั้น    โดยฝึกให้จิตใจมีสติจดจ่ออยู่กับเรื่องเดียว (simplicity) ในแต่ละขณะ    ซึ่งจะทำให้จิตมีพลังมาก    ผมเรียกแนวทางดำรงชีวิตแบบนี้ว่า แนว “สะอาด สว่าง สงบ”    สามารถดำเนินชีวิต แนวนี้ได้ในฐานะฆราวาส และในท่ามกลางงานที่ยุ่งอยู่ตลอดเวลา

เครื่องช่วยค้ำจุนชีวิต แนว “สะอาด สว่าง สงบ” คือศีลและธรรม และมัชฌิมาปฏิปทา ที่ตัวเราเองเป็นผู้ปฏิบัติ

ชีวิตจะเป็นอย่างไร อยู่ที่ตัวเราเป็นผู้ปฏิบัติ     ไม่ใช่ผีสางเทวดาหรือเคราะห์กรรมบันดาล

 

 

วิจารณ์ พานิช

๑๓ ก.พ. ๕๗

 

 

 

 

บันทึกนี้เขียนที่ GotoKnow โดย 

แก้ไขล่าสุด ใน วันเสาร์ที่ 15 มีนาคม 2014 เวลา 21:43 น.
 

ปฏิรูปประเทศไทย ไปพบหน่ออ่อนที่จังหวัดตรัง

พิมพ์ PDF

ที่จริงผมไปพบมาก่อนแล้วที่ จ. สตูล ตามที่เล่าแล้วที่  คราวนี้วันที่ ๘ - ๙ ก.พ. ๕๗ ไปพบที่จังหวัดตรัง ในโครงการเดียวกัน คือ  โครงการสร้างชุมชนบริหารจัดการตนเอง ส่วนของจังหวัดตรัง

วันที่ ๘ ก.พ. เราลงพื้นที่ ต. เกาะสุกร อ. ปะเหลียน ไปเยี่ยมชมโครงการเกษตรชาวเกาะ ที่มีจ๊ะหนา เป็นหัวหน้าโครงการ

สิ่งที่ผมประทับใจมากที่สุดคือคำพูดของจ๊ะหนาตอนท้ายของเวทีแลกเปลี่ยนเรียนรู้ เวลาประมาณ ๑๖.๓๐ น. ซึ่งเลยกำหนดเวลาจบรายการไปแล้วครึ่งชั่วโมง    “ที่พูดกันว่าที่ผ่านมาชาวบ้านไม่ได้ประชุมปรึกษา หารือกันเองนั้น ไม่ใช่ว่าไม่มีการประชุม    แต่ในการประชุมก่อนๆ นั้น เขาเรียกชาวบ้านมาประชุมเพื่อฟัง สิ่งที่เขาพูด    ต่างจากการประชุมคราวนี้ที่ผู้ใหญ่มาฟังสิ่งที่ชาวบ้านพูด    ให้พวกเราได้พูดกัน ได้คิด และตัดสินใจทำเอง”

ผมตีความว่า โครงการสร้างชุมชนบริหารจัดการตนเองในพื้นที่ประสบภัยสึนามิ ที่มูลนิธิสยามกัมมาจล สนับสนุนให้มูลนิธิสถาบันวิจัยเพื่อพัฒนาท้องถิ่นดำเนินการในพื้นที่ชายทะเลจังหวัดสตูล ตรัง และระนอง นั้น มีเป้าหมายใหญ่ คือการปฏิรูปประเทศไทย   ในสภาพที่ชาวบ้านหรือผู้คนในท้องถิ่นมีความสามารถ ในการรวมตัวกันเพื่อการเรียนรู้จากการประกอบสัมมาชีพ หรือจากการดำรงชีวิต    เกิดสภาพ ชุมชนเรียนรู้ในทุกหย่อมหญ้า หรือทุกพื้นที่ในประเทศไทย

เพื่อกระจายอำนาจทางการเมือง  

คณะกรรมการกำกับทิศทางของโครงการนี้ลงพื้นที่เพื่อไปเป็นกำลังใจให้แก่ชาวบ้านและพี่เลี้ยง    ที่ร่วมกันทำกิจกรรมสร้างสรรค์เพื่อการเรียนรู้ของชาวบ้าน    ซึ่งในกรณีของ ต. เกาะสุกร ทำเรื่องเกษตรชาวเกาะ ซึ่งหมายถึงการฟื้นฟูการทำนา และพัฒนาการปลูกผักปลอดสารพิษ

ทีมงานของมูลนิธิสถาบันวิจัยเพื่อพัฒนาท้องถิ่น แนะนำชาวบ้านในโครงการให้เรียนรู้จากข้อมูล    ให้เก็บและวิเคราะห์ข้อมูล    เราจึงไปเห็นข้อมูลการทำนาของชาวบ้านประมาณ ๑๒๐ ครัวเรือน ในฤดูกาลทำนาปี ของปี พ.ศ. ๒๕๕๕ และ ๒๕๕๖ อย่างละเอียดน่าชื่นชมแกมตกใจ ว่าทำได้ละเอียดถึงขนาดนั้น    และผมดีใจที่ได้ยินว่า มีการไปชวนครูและนักเรียนมาร่วมดำเนินการด้วย    ในการประชุมวันนี้มีเยาวชน ระดับชั้นประถมมาร่วมด้วยประมาณ ๑๐ คน   โดยที่จริงๆ แล้วมีนักเรียนระดับมัธยมเข้าร่วมทำนาทุกขั้นตอน ๑๖ คน

แกนนำชาวนาที่เกาะสุกร ไปเรียนรู้วิธีทำนาปลอดสารพิษจากมูลนิธิข้าวขวัญ สุพรรณบุรี และจากจังหวัดนครนายก    เอาความรู้มาดำเนินการพัฒนาวิธีทำนาของตน ในหลากหลายด้าน ได้แก่ การตั้งกองทุนชาวนา  กลุ่มนาอินทรีย์  กลุ่มปุ๋ยหมัก  กลุ่มซอ  เยาวชน   ผู้ทดลองคันนา  และกลุ่มพันธุ์ข้าวใหม่

กลุ่มซอ (แปลว่าลงแขกดำนาและเกี่ยวข้าว) ได้รับความสนใจมาก    เพราะสามารถฟื้นประเพณีดั้งเดิม ที่เกือบจะสูญหายไปแล้วขึ้นมาใหม่    โดยที่ผู้คนเห็นประโยชน์ของการแลกเปลี่ยนแรงงานชัดเจน    เพราะไม่ใช่ได้ แค่แรงงาน แต่ได้แลกเปลี่ยนเรียนรู้และกระชับสัมพันธ์กันด้วย    เรื่องนี้ อ. พฤฒ ยวนแหล (แห่ง มอ. ตรัง)  กับผมเห็นพ้องกันว่า เป็นประเด็นวิจัยเชิงสังคมได้

ที่จริงผมเห็นประเด็นวิจัย ที่มหาวิทยาลัยสามารถเข้ามาวิจัยต่อยอดความรู้ปฏิบัติของชาวบ้านได้มากมาย

และทีมพี่เลี้ยง (learning facilitator) ของมูลนิธิเพื่อการพัฒนาท้องถิ่น ก็สามารถเข้าไปช่วยหนุน ให้ชาวบ้านเรียนรู้จากการปฏิบัติได้มากมาย     เพราะที่เราไปเห็น ชาวบ้านยังนำเสนอข้อมูลโดยตีความผิดๆ    เช่นตีความตัวเลขการทำนาที่ได้ผลผลิต ๒๙ ถัง/ไร่ในปี พ.ศ. ๒๕๕๖    ว่ามากกว่าของปี ๒๕๕๕ ที่ได้ ๒๘ ถัง/ไร่    เราไปเห็นความจำเป็นหรือโอกาสของการทำงานเพื่อสร้างความเข้มแข็งในการเรียนรู้ของชาวบ้าน ในหลากหลายจุด หลากหลายประเด็น

นี่คือการเดินทางลงพื้นที่เพื่อเรียนรู้ เพื่อการปฏิรูปประเทศไทย ของผม    ภายใต้อคติความเชื่อ ว่าการปฏิรูปประเทศไทยที่แท้จริง อยู่ที่ชาวบ้านที่เป็นคนส่วนใหญ่ของประเทศ     ชาวบ้านต้องลุกขึ้นมาเรียนรู้ เพื่อพัฒนาชีวิตของตนเอง ในทุกๆ ด้าน    โดยเรียนรู้จากการปฏิบัติ ในการประกอบสัมมาชีพ    รวมตัวกันเรียนรู้ โดยมี KM เป็นเครื่องมือ    ซึ่งหมายความว่า ต้องมีการฝึกพี่เลี้ยงการเรียนรู้ของชาวบ้าน ที่เรียกว่า “คุณอำนวย” (KM facilitator)    ให้มีทักษะในการสนับสนุนการเรียนรู้ของชาวบ้าน

ที่เกาะสุกร เราไปเห็นความอุดมสมบูรณ์ของทรัพยากรธรรมชาติ    ที่ผมเชื่อมานานแล้วว่า มันมีส่วน ทำลายความริเริ่มสร้างสรรค์ ความขยันขันแข็ง และศักยภาพในการสร้างการเปลี่ยนแปลงของคน ในพื้นที่ ที่อุดมสมบูรณ์นั้น    เพราะไม่ต้องดิ้นรน ก็มีชีวิตอยู่ได้สบาย

จึงเกิดประเด็นว่า เราจะใช้อะไร เป็นตัวกระตุ้นให้คนไทยส่วนใหญ่เห็นว่า เราจะสบายใจอยู่ใน comfort zone ไม่ปฏิรูปประเทศไม่ได้แล้ว    แล้วก็คิดออก เพราะในวงแลกเปลี่ยนเรียนรู้มีครูผู้หญิงคนหนึ่งบอกว่าตนไป ชุมนุมกับลุงกำนันถึงเดือนเศษ

ผมจึงรู้สึกขอบคุณ ดร. ทักษิณ ที่เดินหมากการเมืองเรื่องการกลับประเทศของตนเองด้วย พรบ. นิรโทษกรรมฉบับสุดซอย    ตามมาด้วยความผิดพลาดครั้งแล้วครั้งเล่าของรัฐบาลทักษิณ ที่น้องสาวเป็นหุ่นเชิด    ผมคิดว่า วิกฤติการเมืองครั้งนี้ น่าจะเป็นตัวปลุกชาวบ้าน ให้ลุกขึ้นมาสร้างความเป็นตัวของตัวเอง    ลุกขึ้นมาเรียนรู้เพื่อประชาธิปไตย ซึ่งหมายถึงการปกครองตนเองของประชาชน    ไม่ใช่ยกให้นักการเมืองชั่ว ที่โกงกิน เป็นผู้แทนเข้าไปโกงกินบ้านเมืองอย่างไรก็ได้    คนไทยน่าจะได้สำนึกนี้ จากวิกฤติการเมืองครั้งนี้

วันอาทิตย์ที่ ๙ ก.พ. ทีมของเรามีท่านอธิการบดีมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ (รศ. ดร. ชูศักดิ์ ลิ่มสกุล)    รองอธิการบดีฝ่ายวิจัย รศ. ดร. พีระพงศ์ ทีฆสกุล    และรองผู้อำนวยการสถาบันวิจัยและพัฒนา ไปร่วมเยี่ยมชื่นชมด้วย    โดยไปเยี่ยมอีก ๓ โครงการ    สถานที่แรกที่เราไปเยี่ยมคือบ้านหาดยาวเจ้าไหม อ. ปะเหลียน    เพื่อเยี่ยมชม โครงการแปรรูปอาหารทะเลเพื่อเป็นอาชีพทางเลือกของกลุ่มสตรีบ้านหาดยาวเจ้าไหม

หลังจากฟังเรื่องราวจากทีมงานชาวบ้านหลากหลายปาก ที่เตรียมตัวมาอย่างดี     มีการเตรียมข้อมูล และทำแผนผังเพื่ออธิบายอาชีพตามฤดูกาลของชาวบ้าน    ซึ่งมี ๒๐๒ ครัวเรือน  ๖๑๓ คน    มีอาชีพประมง (เรือประมง ๖๐ ลำ)  กับทำธุรกิจเรือโดยสารไปเกาะลิบง (๒๐ ลำ)    ในส่วนธุรกิจเรือโดยสารนี้ชาวบ้านเขาบอกว่า อาชีพรับจ้าง    แต่ผมคิดว่าเป็นอาชีพธุรกิจเรือโดยสารมากกว่า     และชาวบ้านควรได้เรียนรู้วิธีทำธุรกิจนี้ ให้มีคุณภาพ ตามความพึงพอใจของลูกค้ามากขึ้น    ซึ่งแปลว่า ชาวบ้านน่าจะเรียนรู้โอกาสทางอาชีพ ที่เกิดจากพื้นที่นี้เป็นเส้นทางผ่านไปสู่เกาะลิบงซึ่งเป็นแหล่งท่องเที่ยวที่เป็นที่นิยมสูง

เราไปเรียนรู้ “เรื่องราวระหว่างบรรทัด” ที่เป็นเรื่องการเมืองลึกๆ ในพื้นที่    และไปเห็นโอกาสที่พี่เลี้ยง ของโครงการ จะได้ฝึกโค้ชการเรียนรู้ของชาวบ้าน ให้คิดเป็น ทำการค้าเป็น    เพราะเขายังขายปลาหลังเขียวแห้ง (เค็มหรือหวาน) ในราคาถุงละ ๒๐ บาท (๑๔ - ๑๕ ตัว)    แต่ถ้าซื้อเป็นกิโล ขายกิโลละ ๒๐๐ บาท (๑๐๐ ตัว)    คือยังขายปลีกถูกกว่าขายส่งอยู่

ตอนบ่าย เราไปที่ อบต. คลองชีล้อม  อ. ปะเหลียน แดนสวนยาง ที่ตอนนี้ใบร่วงหมด     เราคุยกันว่า หากเราไปเร็วสัก ๑ - ๒ สัปดาห์ จะได้ชมใบไม้สีทองสวยงามมาก    ที่นี่ เรารับฟังการนำเสนอเรื่องราวโครงการจัดการทรัพยากรป่าชายเลน ของ ๒ ชุมชนที่แตกต่างกัน คือ ชุมชนคลองชีล้อม กับ ชุมชนบ้านในทอน

ชุมชนคลองชีล้อมเป็นตำบล มี ๑,๑๕๐ ครัวเรือน    อาชีพหลักคือทำสวนยาง  ประมงชายฝั่งเป็นอาชีพรอง คือมีคนทำอาชีพนี้ ๖% มีเรือ ๖๔ ลำ    รายได้จากการประมงทั้งหมด ๑๔ ล้านบาทต่อปี     เขามีป่าชายเลนที่สมบูรณ์มาก พื้นที่ ๗,๕๐๐ ไร่   ที่มีคนนอกชุมชนเข้ามาลักลอบใช้ จึงต้องการ หาวิธีอนุรักษ์และใช้ประโยชน์อย่างยั่งยืน    โดยทำเป็นป่าชุมชนที่มีการออกกฎระเบียบ และควบคุมการใช้

ชุมชนบ้านในทอนเป็นชุมชนระดับหมู่บ้าน คือ หมู่ ๑๑   แต่มีพื้นที่กว้างขวางถึง ๑๓,๐๐๐ ไร่   โดยเป็นป่าชายเลนถึง ๑๒,๐๐๐ ไร่   มีคน ๑๒๐ ครัวเรือน  ๕๑๕ คน   คนในหมู่บ้านออกไปทำงานข้างนอก เกือบทั้งหมด    ทำมาหากินในพื้นที่เพียง ๑๐ ครัวเรือนเท่านั้น    กลุ่มนี้ต้องการพัฒนาวิธีเลี้ยงปู (ทะเล) และเลี้ยงสาหร่าย สำหรับเป็นอาชีพ

ผม AAR กับตัวเองว่า ความคิดสร้างสรรค์ของคนเรานั้น ต้องการโอกาสได้เห็นโลกกว้างด้วย    การเลือกโจทย์มีความสำคัญมาก  ต่อโครงการเพื่อยกระดับความสามารถในการจัดการตนเองของชุมชน     แต่ผมสังเกตเห็นว่า    ในหลายกรณี ทีมชาวบ้านยังขาดประสบการณ์ในการคิดนอกกรอบ และตั้งโจทย์ ออกไปนอกความเคยชินเดิมๆ    ซึ่งผมเดาว่า ส่วนหนึ่ง น่าจะมาจากการขาดโอกาสไปเห็นตัวอย่างที่อื่นๆ     ผมจึงคิดว่า ในโครงการแบบนี้ การจัดให้แกนนำชาวบ้าน เดินทางไปดูงานกิจการของชุมชนอื่น ที่ดำเนินการจัดการตนเองได้ผลดีในระดับที่น่าชื่นชม    น่าจะมีส่วนช่วย กระตุ้นความคิดนอกกรอบ และความคิดสร้างสรรค์

ตอนนั่งเครื่องบินกลับกรุงเทพ ผมจึงเสนอความเห็นต่อ ศ. ดร. ปิยะวัติ บุญ-หลง ว่า การจัดให้ แกนนำชุมชนไปดูงานการพัฒนาเรื่องที่คล้ายคลึงกันในพื้นที่อื่น   น่าจะมีส่วนช่วยกระตุ้นการคิดนอกกรอบ ให้แก่ชาวบ้าน

วันที่ ๑๔ - ๑๕ มีนาคม ๒๕๕๗ เราจะไปเยี่ยมชื่นชมความก้าวหน้าของโครงการ ส่วนของจังหวัดระนองครับ

 

 

วิจารณ์ พานิช

๙ ก.พ. ๕๗

 

บันทึกนี้เขียนที่ GotoKnow โดย 

แก้ไขล่าสุด ใน วันเสาร์ที่ 15 มีนาคม 2014 เวลา 21:50 น.
 

ข้อเสนอแนะเรื่องรัฐธรรมนูญไทย

พิมพ์ PDF
ศ. ดร. สตีเฟน ยัง ศาสตราจารย์ด้านนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัย ฮาร์วาร์ด และประธาน Caux Round Table ได้บรรยายเรื่องนี้ที่ ศศินทร์ เมื่อวันที่ ๕ มีนาคม ๒๕๕๗ และส่งต้นฉบับมาให้ในภายหลัง ผมจึงขออนุญาตนำมาเผยแพร่ เป็นความเห็นทางวิชาการที่ประเทืองปัญญามาก

 

 

ACHIEVING MORE SUSTAINABLE CONSTITUTINALISM IN THAILAND

 

Stephen B. Young, Esq.

 

Due to the limited efficacy of its checks and balances, Thai Constitutionalism has to date been unable to achieve sustainable alignment with the Rule of Law.  The Rule of Law prevents abuse of power and so is necessary for any just political order. Thus, Thai politics and governance have been subject to excessive exploitation for personal aggrandizement, causing the current protest movement demanding constitutional reform to achieve accountability in government.

 

Pure democracy – giving dispositive power to the people through elections – does not guarantee justice. This reality was noted by Aristotle, Cicero, Montesquieu and the framers of the US Constitution. The failures of democracy come when a majority abuses its power through selfish short-sightedness and self-subjugation to tyrants and other forms of oppressive authoritarianism, usually acting in the name of some “-ism” like Communism, nationalism, Fascism, or simply Populism.

 

Populist abuses of power do not lead to constitutional sustainability, but more often to heightened political opposition as independent thinkers come to protest one-sided use of public authority for narrow partisan purposes.

 

Where just constitutionalism is unstable, as in Thailand today, the concept of sustainability should be applied to a country’s fundamental norms of political participation.  Sustainability in constitutionalism, as with the environment, is present enjoyment of advantages but not at the expense of future generations.

 

Generally, therefore, unsustainable constitutionalism is present enjoyment of the benefits of power but at the expense of future generations.  Unsustainable constitutionalism exists when too much wealth and privilege are extracted from the society in the present and debts, social justice liabilities, conditions for fair economic growth, and inadequate institutions to serve the common good are not addressed but left for future remediation. Unsustainable constitutionalism often runs in tandem with corruption and abuses of human rights. It is the characteristic consequence of tyranny, oligarchy or cronyism, or other forms of authoritarian rule. When paper constitutions and political hierarchies fall into unsustainable constitutionalism, political conflict follows and system instability grows.

 

Thai Value Preferences Support Sustainable Constitutionalism

 

Buddhism

 

Thai Theravada Buddhism advocates the middle path in human decision-making, leading to equilibrium. The middle path excludes veering to extremes or towards any overconcentration of power in any one mode or setting. The middle path calls for multi-faceted engagement with, and appreciation of, different aspects of reality, recognizing that we live amidst “dependent co-arising” under which our lives are entwined with those of others and with natural conditions as they unfold one way or another. The middle path is not one of dominating nature or others out of selfish arrogance.

 

Buddhist mindfulness makes possible avoidance of one-sided excess and helps us find equilibrium and balance in our lives and decision-making.  Such mindfulness is most conducive to acceptance of checks and balances in constitutional arrangements. Mindfulness, therefore, is a strong prop upholding the ideal of the Rule of Law whereby individual excess is to be tempered by concern for the common good.

 

Sufficiency Economy Principles of prudent restraint

 

 

Sufficiency Economy principles support sustainable constitutionalism. The Sufficiency Economy principle of moderation in decision-making reflects seeking the middle path and avoiding single-minded fixations that move towards extremes of conduct or judgment. The principle of reasonableness demands thoughtful consideration of all points of view and possibilities and eschews imposition of short-sighted or self-serving parochialisms on strategy and tactics. The principle of self-immunity calls for prudent risk-management to avoid unsustainable outcomes. The foundational principles of having knowledge and integrity further limit personalistic abuses of power in decision-making. Decisions are to be constrained by a search for truth and values are to be constrained within the compass provided by personal virtue.

 

The standards of integrity can, in Thailand, be set forth in the form of the 10 virtues of the Thosapit Rachathamma. These virtues, then, can ground sustainable constitutionalism in Thailand.

 

Two Rival Theories of Democracy

 

The West gave rise to two conflicting visions of Democracy – one from England and one from France. One version – the English one – supports sustainable constitutionalism. The French version does not.

 

The English version was authored principally by John Locke in his 1689 Second Essay Concerning Civil Government.  Locke’s ideas on constitutionalism were then supplemented by Montesquieu’s writings on separation of powers and theFederalist Papers written in America by Alexander Hamilton, James Madison, and John Jay to explain the provisions of the US Constitution of 1789.

 

The French version of democracy was authored principally by Jean Jacques Rousseau in his 1762 book The Social Contract. It was given effect in the French Revolution and shaped all subsequent political movements that took their inspirations from that effort to re-conceptualize French politics and society around the two ideals of equality and liberty.

Locke’s constitutionalism sought to resolve the problem of abuse of power. Rousseau, on the other hand, sought to provide an ideal standard of absolute justice along with a recommendation to concentrate power in the sovereign in order to achieve that ideal.

 

Locke’s constitutionalism was “bottom up” while Rousseau’s prescription was “top down”. Lock’s constitutionalism leads to sustainability; Rousseau’s to conflict and instability.

 

When Thailand moved from absolute to constitutional monarchy in 1932, its leaders adopted Rousseau’s constitutionalism. King Prajadipok had explored an Angle-American version of constitutional monarchy as outlined by a consultant from the Harvard Law School. But the anti-monarchy reform leaders rejected this approach in favor of a French style constitution. The principal reform leaders – Pridi and Phibul – had received their Westernizing and modernizing education in France. Pridi, the civilian, followed the intellectual imagination of Jacobins like Robespierre and St Just of the Jacobins. Phibul attended the French artillery academy where the tradition of Napoleon was passed on. Napoleon had adopted Rousseau’s ideas for autocratic rule in the name of France as a civilization under the ideals of reason and equality.

 

Now, after 1932 other influential Thai opinion-leaders and politicians preferred to infuse into the country’s new Rousseauist constitutionalism more English practices associated with Locke’s concern for preventing abuses of power.  Royal princes from the Chakri family and their partisans assumed that the written constitution could be implemented with English practices of self-restraint and collegiality.  They resisted moves to govern Thailand by French romantic idealism and absolutist methods of imposing government preferences.

 

But English practices in the tradition of Locke were part of an unwritten constitution supported only by habit and culture. That English culture of prudence where elite and gentry families educated their sons for rule by sending them to Eton and Oxford and similar schools and colleges had very limited penetration of Thai society.  Thailand did not have an English culture to inculcate Lockean virtues in its politicians.

 

Thus, since the 1930s, Thai constitutionalism has never settled into place due to unresolved

tensions over the legitimacy of the Rousseauist model of governing. Phibul and subsequent military autocrats followed the Napoleonic model of nationalizing authoritarianism. Thaksin has followed in this tradition as well.  Those on the “left” in Thai politics have followed Pridi with his preference for mass based electoral majoritarianism not dependent on either the monarchy or the military. Today this tradition manifests itself in the Red Shirts and the Phue Thai party.

 

On the other side a third tradition, associated with the Democrat Party (Seni Pramoj), the Social Action Party (Kukrit Pramoj), and others from the educated middle class sought to use the English cultural code of propriety and decorum coupled with service of the common good.

 

Tensions between these two approaches to constitutionalism have recently exploded into mass protests over abuses of power by Thaksin Shinawatra and his followers and allies.  On the one side are Rousseauist populists encouraged by Thaksin and the Red Shirt movement. On the other side are Thais who reject corruption and the concentration of power in the hands of one man and his cronies.

 

Rousseau’s Constitutionalism

 

Rousseau’s central constitutional concept is “The General Will”. This idea, which is to animate all decisions by government, is defined as the highest and the sole explanation of the common good of all. It is to be accepted by all, which makes everyone equal and the same. There are to be no “particular wills” of individuals or cliques or factions or social orders or special interests that can contest the supreme legitimacy of The General Will.

 

Rousseau begins his argument with the warning that he is not seeking to analyze how power is used but only how it should be used legitimately: “I mean to inquire if, in the civil order, there can be any sure and legitimate rule of administration …” His analysis considers what is abstractly right and his starting proposition is the famous one that “Man is born free; and everywhere he is in chains.”  Under the law of nature, Rousseau says, each person is the sole judge of the proper means of preserving himself and consequently becomes his own master.

 

Rousseau’s objective, then, is to derive a constitutional order that will eliminate the chains that prevent people from being free. Thus, by convention, each person is to submit himself or herself to an ideal order – The General Will – and not to any actual person. Thus, each person, argues Rousseau, preserves his or her self-mastery while still becoming part of an association:
“Each of us puts his person and all his power in common under the supreme direction of the General Will, and in our corporate capacity we receive each member as an indivisible part of the whole.”  All those under the General Will make up a body politic.

 

The General Will governs the sovereign power controlling the body politic. No law can constraint the Sovereign power to cramp its ability to implement the General Will. Thus, Rousseau sets forth a structure where the supreme authority is above the law.  Nor, argues Rousseau, need the Sovereign provide any guarantee such a Bill of Rights to protect its subjects. Since it is the General Will, by definition it can only will the common good. However, to advance the General Will, the Sovereign can compel individuals to be submissive: “… whosoever refuses to obey the General Will shall be compelled to do so by the whole body.” The social contract gives the body politic absolute power over all its members.

 

Here indeed is a moral formula for tyranny.

 

Now, this tyranny is a real possibility for Rousseau recognizes that, in reality, people are not part of the General Will for each individual, as living independent person, has a particular will contrary or dissimilar to the General Will. “His particular interest may speak to him quite differently from the common interest.” Thus Rousseau poses the possibility of endless conflict between individuals as they really are in life and their duty as citizens to follow the General Will.  “Particular will tends, by its very nature, to partiality, while the General Will tends to equality.” Thus any expression of self-regard is an affront to the General Will. “Now, the less the relation the particular wills have to the General Will, that is morals and manners to laws, the more should the repressive force be increased.”

 

To advance the General Will, therefore, tyranny is necessary under Rousseau’s constitutionalism.

Rousseau goes so far as to conclude that citizens must give up their lives for the State if the State so requires them to do so. Under his social contract, people live not through the accident of natural birth but have their lives as a gift from the State.  Moreover, one who attacks social rights forfeits his or her rights and becomes a traitor and deserves to die.

 

So too for any separate and autonomous communion of people with one another within the body politic. There are to be no associations that can contest the General Will: “It is therefore essential, if the General Will, is to be able to express itself, that there should be no partial society within the State,…”

 

Now Rousseau must tie the General Will to real people if his recommendations are to have any substance in our lives. Thus he posits that a majority of voters can determine the General Will.

But he does not consider how big a majority will be given supreme and arbitrary power to fix the content of the General Will and then rule society. Can a plurality of, say, 35% of the people make a majority sufficient to support absolutism? Or, is 98% of the voters the minimum required to find the General Will?

 

Since few families and few communities can find absolute consensus, it follows that, in practical application, there will never be total consensus in a society on the content of its General Will. Thus, some will have the power to repress others in the name of the majority. Seeking the General Will is a process that must lead to failure. But in achieving ultimate failure, much conflict and perhaps even killing will be engendered.

 

This is what happened historically to Rousseau’s constitutionalism. Beginning with the Jacobins in the French Revolution who presumed to speak for the General Will binding all citizens of the Republic and following through with Napoleon who claimed for himself the right to interpret and impose the General Will of the French nation, Rousseauism became the basis for modern totalitarianism.

 

Hitler used a version of Rousseau’s argument in creating German Fascism. He argued that the spirit of the German people, the Volk, was the General Will for all Germans; that one state was needed to carry out with will of the Volk, and, third, that one leader alone – the Furher – could interpret the will of the Volk. Hitler’s mantra was therefore “ein volk, ein reich, ein Furher”.

 

Once in power, Hitler oppressed his opponents on various grounds so that he won majorities in the elections and so confirmed his right to give voice to the General Will of the German Volk as well as implement its commands.

 

Mussolini with his Black Shirts in the 1920’s asserted the right to articulate and enforce the best interests of the Italian people because he and his associates had superior skills and insights into the General Will of Italians.

 

Lenin adopted a General Will theory for Communism. Karl Marx was not an idealist and argued that Communism would only come in time when the capitalist form of production would collapse from internal contradictions. Lenin, on the other hand, argued that the arrival of proletarian revolution could be accelerated through the provocative and destabilizing actions of a vanguard party.  Lenin’s Communist Party assumed that it knew the General Will of history tending towards Communism and so was authorized to impose its dictates first on all Russians and then on the rest of the world. Since the General Will revealed by history was applicable to all peoples, vanguard Communist parties, coordinated by the Third International, were organized to accelerate the collapse of capitalism around the world in the name of social justice and a better future for workers.

 

In China, Mao used Mao TseTung thought as canonized in the “Little Red Book” of Cultural Revolution fame to be the General Will for all Chinese. Those who expressed a particular will contrary to Maoism, were sent for re-education to learn how to align their thoughts and desires with the General Will or to punishment as renegades and traitors. Mao’s two principal assistants – Deng Xiaoping and Chou En Lai – had shaped their political thinking as students in France.

 

In Vietnam, Communist leaders Ho Chi Minh and Vo Nguyen Giap also learned politics from the French.  Ho was a founding member of the French Communist Party, which came directly from

 

the Jacobin tradition of social renovation.

 

In Cambodia, Pol Pot, Ieng Sary, and Kieu Samphan were similarly products of French education. Kieu Samphan wrote his PhD thesis on Babeuf, the progenitor of Communist class warfare at the time of the French Revolution. Their Khmer Rouge movement took the name of Angka as the organization to realize the General Will for all Cambodians. To prevent the emergence of particular wills on the part of real Cambodians, Angka took control of all property. Khmer Rouge Cambodia issued no money while people were told that their clothes, food, and housing were provided to them by Angka. If they expressed any selfishness, they were eliminated as an inconsistency with the General Will.  Angka’s rationalization (which I learned from Khmer refugees in refugee camps in Thailand in 1978) was: “If you live, we gain nothing; if you die, we lose nothing. So, why not kill you today?”

 

In Latin American, Rousseauist constitutionalism came in a more Napoleonic form. Starting with Liberators like Simon Bolivar who admired Napoleon and his politics of nationalism and social equality, military autocrats seized political in the name of the people to oppose the social and cultural hierarchies of the Catholic Church and landowning families. This Rousseauist model of populist autocracy found notable expression in Juan Peron of Argentina and later in Cuba’s Fidel Castro. More recently it was at work under Hugo Chavez in Venezuela.

 

Rousseauist Constitutionalism in Thailand

 

Thailand’s Rousseauist constitutional tradition has left the country vulnerable to abuses of power.

 

First, starting in 1947 military autocrats could easily use centralized mechanisms of sovereignty to declare themselves guardians of the General Will of anti-Communism and efficient economic development.

 

Second, as Thailand passed from the military authoritarianism to the half democracy of the 1980’s and early 1990’s and then transitioned further to the more full majoritarian coalitionism of the later 1990’s and the first decade of the 21stCentury, the country’s Rousseauist constitutionalism was not an effective barrier to the rise of corrupting money politics.

 

The majoritarian nature of the National Assembly without constraint of the Rule of Law and checks and balances between the executive and the legislative branches made purchase of elected office through money politics and clientism very profitable for its practitioners.

Using financial patronage to gain control of client voting blocs enabled faction leaders to access positions where lucrative opportunities for rent seeking is aHiscame with the job. Centralized government authority permitted rent extraction through the use of regulation and preferential treatment of clients.

 

Upon his election as Prime Minister, Thaksin Shinawatra brought money politics to a new degree of concentrated exploitation under his control and a new scale of comprehensive coordination across the government.  In the words of New York City’s Tammy Hall ward heeler George Washington Plunkett: “He done seen his opportunities and he took them.”

 

Thaksin and his allies, especially in the Red Shirt network, used populism as the source of a General Will which justified such concentration of power in one man. Majoritarianism in popular elections was used to justify high-handed use of government authority after the elections were over and done with.  This majoritarianism on behalf of a General Will was used to belittle and undermine the independence of the courts and the media. Rousseauist constitutionalism provides only weak mechanisms for impeachment of elected officials for malfeasance in office.

 

Thus, Rousseauist constitutionalism has produced the present crisis where a significant “particular will” of the Thai people refuses to countenance continued abuse and personal profiting from centralized public power under the excuse that such profiteering is only acting for the General Will of the Thai people.

 

In Rousseauist terms, one could argue contrary to the Phue Thai and Red Shirt faction leaders that, as the Thaksin administration in its various forms grew more and more self-seeking, it

 

reduced itself to the status of being only a “particular will”. As such a particular will, it lost its right to justification under a General Will seeking the equal good of all Thai citizens without succumbing to discrimination among them in any way.

 

Locke’s Constitutionalism

 

Locke’s central constitutional concept is that public office is a public trust.  His objective was to ratify and justify the compromise reached in England in 1688 when Parliament contracted with William of Orange to become king of England subject to the restraint of Parliament and under a Bill of Rights. Locke was not concerned with abstract justice, only with how to institutionalize a balance of power between monarchy and the realm represented in Parliament with a view towards national tranquility and prosperity.

 

Locke wrote: “ Political power, then, I take to be a right of making laws … for the regulation and preserving of property and of employing the force of the community in the execution of such laws, and for the defense of the commonwealth from foreign injury, and all this only for the public good.” In other words, political power was to serve the community as it rested on the self-interests of its many members.

 

Locke’s challenge was to constrain human nature that selfishly seeks its own good and often leads to abuse of office. His central insight was much later taken up by Lord Acton in his dictum that “power tends to corrupt and absolute power to corrupt absolutely.”

 

Locke specified that public power is an office to be used to benefit the people. It is not a form of private property open to personal exploitation for mean purposes.  The holder of office is a steward and fiduciary.  Locke wrote that “The end of government is the good of mankind, and which is best for mankind – that the people should be always exposed to the boundless will of tyranny, or that the rulers should be sometimes liable to be opposed when they grow exorbitant in the use of their power?”

 

In Thai terms, Locke’s rule is that public office is “suan ruam” and not “suan tua”.  To hold an

 

office is to have duties –nathi – of service to the community.

 

Locke said that: “The natural liberty of man is to be free from any superior power on earth and not to be under the will or legislative authority of any man, but to have only the law or nature for his rule. The liberty of man in society is to be under no other legislative power but that established by consent in the commonwealth; nor under the dominion of an will or restraint of any law, but what that legislative shall enact according to the trust put in it.” No person need be subject to the “inconsistent, uncertain, unknown arbitrary will of another man affirmed Locke.

 

Absolute monarchs are inconsistent with civil society for their powers are not held in trust but only as a personal prerogative for self-gratification. When princes learned to have distinct and separate interests from their people, Locke wrote, “men found it necessary … to find ways to restrain the exorbitances and prevent the abuses of that power, which they having entrusted in another’s hands only for their own good, they found was made use of to hurt them.”

 

So too any legitimate legislature may not be absolutely arbitrary over the lives and fortunes of the people. A legislature’s power in its utmost bounds is limited to the public good of society.

Authority over others, then comes from serving them, not ourselves, in positions of public trust. To breach the trust contained in our office is to lose authority.

 

Whenever the legislative or the executive acts “contrary to their trust”, their government dissolves and the people are at liberty to erect a new one. The legislative acts against the trust reposed in its members when they “make themselves or any part of the community masters or arbitrary disposes of the lives, liberties, or fortunes of the people.” Such a legislative puts itself into a state of war with the people, who are thereupon absolved from any further obedience. Said Locke: “When they by ambition, fear, folly or corruption endeavor to grasp themselves or put into the hands of any other an absolute power over the lives, liberties, and estates of the people, by this breach of trust they forfeit the power to the people had put into their hands, and it devolves to the people who can establish a new legislature.”

 

An executive acts against his trust “when he goes about to set up his own arbitrary will as the law of the society”. “He also acts contrary to this trust when he either employs the force, treasure, and offices of society to corrupt the representatives [in the legislature] and gain them to his purposes, or openly pre-engages the electors and prescribes to their choice such whom he has by solicitations, threats, promised, or otherwise won to his designs, and employs them to bring in such who have promised beforehand what to vote and what to enact.”  Locke continued that” to endeavor to set up the declared abettors of his own will for the true representatives of the people and the law-makers of the society, is certainly as great a breach of trust and as perfect a declaration of a design to subvert the government as is possible to be met with.”

 

Locke protested that “thus to regulate candidates and electors and new-model the ways of election, what is it but to cut up the government by the roots and poison the very fountain of public security?”

 

Thaksin Shinawatra’s maneuvers to concentrate power in his hand by means of bringing elected officials under his personal sway as Locke recounted in 1689 caused his government to lose its legitimacy under Locke’s constitutional system. So, under that system, by seizing too much power Thaksin forfeited his authority and the people of Thailand were within their rights to withdraw allegiance from him and his ministers and seek to replace his government with one more faithful to upholding the public trust.

 

Locke was willing to tolerate government under the will of a majority but only if the majority was limited in its powers to further the public good as steward of the commonwealth and not its own interest.

 

And part of any trust responsibility is to be subject to law. The trust given to government by Locke was to have the government itself governed by declared laws and authorized judges. . Locke notes that oaths of obedience only call for obedience according to the law so that an official who violates the law has no longer any right to obedience. When such an official acts by his own private will, he degrades himself and is but a single person without power said Locke,

 

adding that “wherever law ends, tyranny begins.”

 

Locke’s understanding of the purpose of public office had been well-articulated by the English Calvinists in their struggle with Charles I, and had earlier roots in both the medieval political thought of Bracton and John of Salisbury, and in the Old and New Testaments of Christian faith.

 

If office is to be a public trust, then officials must be persons worthy of holding powers as fiduciaries. In Thai, such people are believed to have “baramee”. The Thosapit Rachathamma of 10 virtues of probity and equitable conduct provides specific standards of stewardship for those who would hold office in Thailand.

 

The problem Locke faced was that people are not always trustworthy and can and will abuse power put in their hands. So similarly in Thai Buddhism, individuals may use their personal powers to make good merit (bun) or to incur the consequences of bad merit (bap).  Federalist Paper #55 put this reality of human nature matter-of-factly: “ As there is a degree of depravity in mankind which requires a certain degree of circumspection and distrust, so there are other qualities in human nature which justify a certain portion of esteem and confidence.”

 

Locke separated the power to enact laws from the power to enforce them. The executive has no arbitrary power depending on his good pleasure said Locke but only power held “with this trust always to have it exercised only for the public weal as the occurrence of times and change of affairs might require.” Locke agreed that an executive may have such prerogative to provide for what the law did not foresee, but only to be used as the public good and advantage shall require.  The legislature may place the executive power in such hands as it sees fit but retains authority to resume it upon any maladministration by the executive.

 

To hold the line against abuse of power, Locke recommended removal from office, or impeachment, even revolt. A government which, or a ruler who, turns away from good stewardship of the common good loses legitimacy and so releases the people from continued obedience. They may put the powers of governance in other hands.  This Lockean constitutionalism provided the basis for the 1776 assertion by the North American colonies that they no longer need acknowledge the overlordship of King George III and, by his abuses of trust, were released from further obedience to his dictates.

 

Locke insisted that “ the legislative being only of fiduciary power to act for certain ends, there remains still in the people a supreme power to remove or alter the legislative when they find the legislative act contrary to the trust reposed in them; for all power given with trust for attaining an end, being limited by that end, whenever that end is manifestly neglected or opposed, the trust must necessarily be forfeited, and the power devolved into the hands of those who gave it who may place it anew where they shall think best for their safety and security.”

 

This same use of impeachment applied to the executive power as well: when an executive claims a power to exercise at his pleasure to make or promote an interest distinct from that of the public, he gives the people an occasion to claim their right and limit that power. An executive, said Locke, must not look upon the people “as a herd of inferior creatures under the dominion of a master who keeps them and works them for his own pleasure or profit.”

 

Locke asked “Who shall be judge whether the executive or the legislature act contrary to their trust? He answered: “The people shall be judge: for who shall be judge whether the trustee or deputy acts well and according to the trust reposed in him but he who deputes him, and must, by having deputed him, have still the power to discard him when he fails in his trust?”

 

The protests which broke out in Thailand in the fall of 2013 when the Administration led by Thaksin’s sister pushed through the National Assembly a law giving amnesty to Thaksin for his corruption as Prime Minister embodied this Lockean principle of withdrawal of trust when a government does not seek the ends of the public good but rather pursues its own interests.

 

The difference between Lockean constitutionalism and Rousseauist constitutionalism is that Locke makes it very certain that elections cannot justify subsequent abuses of power. Legitimacy founded on election evaporates once power is abused. Thus, the 2006 military coup which removed Thaksin Shinawatra and his associates from their public offices was in

 

conceptual harmony with Locke’s method for control abuse of public trust.

 

Short of impeachment, Locke’s constitutionalism used separation of powers to defend public offices from abuse by their incumbents.  Federalist Paper #51 argued cogently that “Ambition must be made to counteract ambition. The interest of the man must be connected with the constitutional rights of the place [position]” “…the great security against a gradual concentration of the several powers in the same department, consists in giving to those who administer each department the necessary constitutional means and personal motives to resist the encroachments of the others.”

 

Second, the principle of separation of powers should be applied to society at large to guard one part of the society against the injustice of the other part. “The society should be broken into so many parts, interests, and classes of citizens, that the rights of individuals, or of the minority, will be in little danger from interested combinations of the majority.”  Where the stronger faction can oppress the weaker ones, there is no justice. This need to prevent concentrations of power in the society at large was adroitly addressed as well in Federalist Paper #10.

 

A great bulwark then against abuse of trust is the judiciary as an independent branch of government which measures the conduct of officials against constitutional norms to ensure that the norms guide the officials rather than have the officials make norms protective of their private interests. This constitutional formula is known as the Rule of Law. It’s origins in English constitutional practice go back to Magna Carta and Bracton’s summary of that constitutional arrangement asNon sub homine sed sub deo et lege – “Not under man but under God and the law.”

 

Locke’s constitutionalism presumes different interests and points of view in the electorate, reflecting differing realities in society. He believed that compromise and negotiation leading to agreements and contracts would produce laws and regulations from the bottom up. A majority could not impose its will for that would be an abuse of trust and duty in governance of the entire body politic.

 

 

Locke’s constitutionalism, therefore, presumes pluralism, not centralization of thought and behavior under a conformist and constricting General Will managed by sovereign authority. The function of government is to execute its limited powers to serve the commonweal in which all these interests and factions must seek enjoyment and happiness.

 

Achieving more sustainable constitutionality in Thailand

 

To achieve more sustainable constitutionality in Thailand, the country’s constitution should be amended to use more Locke and less Rousseau.

 

Augment the separation of powers

 

The executive branch of the national government should be removed from direct dependence on the National Assembly. The chief administrative officer of the cabinet of ministers should be directly elected by the people for a 3 year term of office.  The duties of the chief administrative officer should be specified in the Constitution and limited to what is necessary to manage the executive branch in implementation of laws passed by the National Assembly. The chief administrative officer would appoint ministers and sub-ministers with the advice and consent of the Senate. The election of the chief administrative officer would be held in years when the House of Representatives is not elected.

 

This separation of the executive from the legislature will diminish the possibility that winning a majority in the House of Representatives or the Senate will lead to lucrative government appointments. The profits to be made from gaining power in the central government would be thus reduced.

 

Second, central ministries should be decentralized to reduce their capacity for rent extraction. In particular, the Ministry of the Interior should be abolished in large part with many of its powers transferred to Changwats and local communities. The centralized Ministry created by Prince Damrong during the era of French and British colonial expansion in order to protect the territorial integrity of Thailand is no longer needed. Thailand is not threatened by its neighbors

and its educational, social and economic development can support more self-reliant and sophisticated units of local government. Local ability to raise revenue through taxation and fee based enterprise should be provided for by the constitution. Training in management and in the 10 virtues of the Thosapit Rachathamma can enhance the abilities of local elected and administrative officials.

 

Third, the national police must be converted to community policing, both in structure and in tactics. A police force organized as light infantry along Cold War lines is no longer needed by Thailand. Such a police as envisioned by General Phao has long since outlived its usefulness and has become a support for corruption and money politics. As is well-know, Thaksin was trained and acculturated in the ways of power exploitation and intimidation by the police culture initially formed by General Phao. Khunying Pojamon, Thaksin’s now divorced wife but still his political partner, is the daughter of a police general groomed under General Phao.

 

Thailand does not need an army-style police force with many generals but a more normal and decentralized public security organization dedicated to service of local communities. The constitution should set forth the duties and responsibilities of the government to safeguard the lives and property of the citizens and these duties and responsibilities should shape a new police culture with concomitant conduct.

 

Reform of the judicial branch is also necessary to enhance the social presence of the Rule of Law.  So that the opinions of courts can gain more respect for their probity and logical correctness and that judges will be more accountable for excellence in their decision-making, all court opinions should be published in full as signed by the judges on the day of decision. Second, the constitution should specify deadlines for the final resolution of litigated cases and appeals thereof.

 

The legislature needs reform of its tenure arrangements. Both the House and the Senate should have fixed terms of office. The entire House should be elected every 2 years. A provision for staggered elections might be considered to further dilute the ability of one faction to use money power or demagoguery to sweep a majority into power. One half of the House could be elected each year which would give more control to the people to vote their opposition to abuses of power.

 

Senators would have 4 year terms with one third being elected or appointed every 2 years.

The constitution should specify the duties of the National Assembly to limits its ability to dominate personnel selection and decision-making in Government ministries. The National Assembly would have limited functions to enact general legislation only, raise taxes, approve budgets, and advise and consent on major government personnel appointments.

 

For general provisions to provide for more effective checks and balances, the constitution should provide for a robust process of impeachment of the chief administrative officer, ministers, senior bureaucrats, army generals, senior police officers, and senior local administrators.

 

A special division of the Constitutional Court could be established to try impeachments and remove officials for breach of trust. A barrier to frivolous accusations needs to be in place but the burden of proof on meritorious complaints of abuse of power needs to be carried by the official so charged with dereliction of duty to prove his or her innocence of the charges.

 

The standard of expected conduct on the part of those in elected and appointed office must be clearly set forth in the constitution along the lines now provided by Article 270 but expanded to in include the concepts of breach of trust and mal-administration of office through malfeasance or non-feasance.  When there is a duty to act, the official must act and not countenance wrong-doing or corruption by just looking the other way.

 

Whistleblowers who bring information to light that leads to successful impeachments should be protected by the constitution.

 

The duties of the government should be set forth as a standard by which voters can assess performance of those elected to office. The 10 virtues of the Thosapit Rachathamma should be added to the oath of office taken by all public servants or placed in Art 270 as part of the ethics

 

expected of all officials.

 

Initiate Reform Process

 

The sequence of the reform process to make constitutionalism more sustainable in Thailand is: 1) resignation or replacement of the Yingluck administration; 2) appointment of an interim administration; 3) drafting of a new constitution; 4) ratification of the new constitution by referendum; 5) election of a government under the new constitution.

 

Immediate Difficulties: 1) refusal of the Yingluck administration to step down; 2) constitutional selection of interim administration and creation of constitutional drafting committee.

 

The Yingluck administration has no constitutional authority to govern as of March 2, 2014. If the Yingluck administration refuses to resign, who can constitutionally remove them from office? There is no sitting House of Representatives to act by law. The Senate is in transition in its membership.

 

Unhelpful options:

1) use February 2, 2014 elections for the House augmented by special elections to obtain a constitutional sitting of a House of Representatives; 2) a military coup to dissolve the government; 3) recourse to Royal prerogative.

 

Each of these options will lack support from important constituencies and so will prolong the conflict over a just and widely accepted constitutional order for the country.

 

Possible option:

creative use of Article 7 to authorize some unorthodox use of power.

 

Soft power option:

 

A soft power option would be to use Article 87 of the current constitution. That article permits

the government to appoint advisors. Thus, the Yingluck administration would appoint special advisors to the Prime Minister and all Ministries with powers of appointment to include plenipotentiary authority to veto acts and decisions of the Prime Minister and Ministers.

Khun Yingluck would remain as Prime Minister in name only. She would resign as Minister of Defense. The Ministers of Interior, Finance and Foreign Affairs would also resign and would not be reappointed.

 

Prime Minister Yingluck with consent from her Special Advisor would appoint a new set of ministers so that 30% of the cabinet would come from the Phue Thai Party, 30% from the opposition, and 30% from respected civil society leaders.

 

The new interim cabinet again under Article 87 would appoint members of a constitutional convention and charge them with advising the government on the draft of a new constitution. After receiving the draft, the government would present it to the people for approval. Upon approval, the government would organize elections to step down when a new legislature and chief administrative officer have been elected.

 

The appointed to advise the government on a new constitution would be selected from civil society organizations and geographic regions. Important government sectors such as the central ministries, the army, the police, public universities, would also be tapped to provide distinguished persons to serve in the advisory body drafting the new constitution.

 

Third, the interim government would appoint under Article 87 advisors in each changwat to convene and submit suggestions and recommendations to the constitutional convention. This process would follow the historical precedents of the American committees of correspondence setting the stage for American constitutionalism and the submission ofCahiers to the Estates General at the beginning of the French revolution.

 

Hard power option:

 

If the Yingluck administration refused to compromise and yield power, then impeachment

proceedings should be immediately commenced under Article 270.  The grounds for impeachment are 1) contumacious malfeasance for remaining in office without constitutional authority; 2) malfeasance in the rice purchase scheme and other government projects; 3) abuses of power in corruption and refusal to compromise with protestors and use of repressive tactics to intimidate those seeking redress of grievances; 4) passage of self-serving legislation to aid and comfort corrupt officials, including Thaksin Shinawatra.

 

A petition of 20,000 voters can initiate such impeachment proceedings with the Senate, which will have a duty under Article 164 to act immediately with its sitting members. Upon the removal from office of the Prime Minister and her cabinet, the Senate would send nominees for a new government for the approval of His Majesty under Article 7.

 

Article 87 would then be used by the new government to start the constitutional reform process.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

บันทึกนี้เขียนที่ GotoKnow โดย 

แก้ไขล่าสุด ใน วันเสาร์ที่ 15 มีนาคม 2014 เวลา 22:17 น.
 


หน้า 373 จาก 558
Home

About Us

ศูนย์บูรณาการพัฒนามนุษย์ (ศบม.) เป็นองค์กรที่พัฒนาและจัดทำโครงการเพื่อทำประโยชน์ให้สังคม เป็นองค์กรสนับสนุนการดำเนินงานของภาครัฐ ช่วยแก้ปัญหาผู้ประกอบการภาคธุรกิจบริการที่ขาดแคลนบุคลากรที่มีมาตรฐานในการให้บริการ
อ่านเพิ่มเติม

มูลนิธิศูนย์บูรณาการพัฒนามนุษย์ ์

 iHDC Profile
บัญชีรายชื่อกรรมการ
ใบสำคัญแสดงการจดทะเบียน การเปลี่ยนแปลงกรรมการของมูลนิธิ
เอกสารประชาสัมพันธ์ โครงการ HMTC.pdf
เอกสารแนะนำโครงการ HMTC 1.pdf
เอกสารโครงการ HMTC 2 คุณสมบัติผู้เข้าร่วมโครงการ.pdf
iHDC นิติบุคคล.pdf
iHDC บุคคล.pdf
iHDC บุคคลเครือข่าย.pdf
รายงานการประชุม 6 มีนาคม 2560.pdf
ข้อบังคับมูลนิธิ
ใบสำคัญแสดงการจดทะเบียนจัดตั้งมูลนิธิ
Ihdc-Profile and Roadmap 2016-2019 Mar 23 2560.pdf
รายงานการประชุมใหญ่คณะกรรมการมูลนิธิศูนย์บูรณาการพัฒนามนุษย์ 2559.pdf
คำสั่งแต่งตั้งคณะอนุกรรมการ สาขาวิชาชีพ.pdf
รายงานการประชุมใหญ่วันที่ 18 ธ ค 2558 v 3.pdf
รายงานการประชุม วันที่ 24 ธันวาคม 2557 updated 4 มีนาคม 2558.pdf
iHDC-invitation Letter.doc
iHDC-Member Form Thai.doc
iHDC-Member Form English.doc
รายงานการประชุมกรรมการมูลนิธิศูนย์บูรณาการพัฒนามนุษย์ วันที่ 15 มกราคม 2556 ฉบับสมบูรณ์


thaibetter
พัฒนาประเทศไทยแบบทวีคูณ และยั่งยืน ( ททค )

Login


แบบสำรวจ

สถิติเว็บไซด์

สมาชิก : 5609
Content : 3052
เว็บลิงก์ : 26
จำนวนครั้งเปิดดูบทความ : 8629692

facebook

Twitter


บทความเก่า